Salam Widget

25 Julai 2012

Allah Maafkan Orang Yang Pemaaf

Keutamaan menangguhkan tagihan kepada pengutang yang dalam keadaan sulit.

Sesiapa yg menunda mengutip hutang dari penghutang, dan memaafkan orang kaya, akan mendapat kemaafan dari Allah SWT, ini berdasarkan hadith Sahih Muslim yang bermaksud:

Hadis riwayat Hudzaifah رضي الله عنه, ia berkata:Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Para malaikat menerima ruh seorang lelaki dari umat sebelum kamu. Mereka bertanya: Apakah kamu pernah melakukan suatu kebaikan? Ia menjawab: Tidak. Mereka bertanya lagi: Cobalah kamu mengingat! Lelaki itu menjawab: Saya dahulu pernah mengutangkan orang-orang, lalu aku menyuruh pembantu-pembantuku untuk menangguhkan tagihan utang kepada orang yang sedang dalam kesulitan (miskin) serta memaafkan orang yang kaya. Rasulullah صلی الله عليه وسلم bersabda: Lalu Allah سبحانه و تعالى berfirman: Maafkanlah orang itu!

Manakala orang yang kaya pula, haram pula menunda bayaran hutangnya berdasarkan hadith Sahih Muslim yang bermaksud::

Hadis riwayat Abu Hurairah رضي الله عنه ia berkata:Rasulullah صلی الله عليه وسلم pernah bersabda: Menunda pembayaran utang oleh orang kaya adalah suatu kezaliman, dan bila seorang dari kamu utangnya dialihkan ke orang kaya, maka hendaklah ia menerima.


Get thiswidget
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate