21 November 2009

Rasulullah menangis mendengar ayat al-Quran

Hadis Abdullah bin Mas'ud r.a katanya:
Rasulullah s.a.w pernah bersabda kepadaku: Bacakan Al-Quran kepadaku. Aku bertanya: Wahai Rasulullah, adakah aku harus membacakan Al-Quran kepada kamu, sedangkan Al-Quran itu diturunkan kepada kamu! Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya aku suka mendengarnya dari orang lain. Lantas aku membaca surah An-Nisa' sehinggalah aku sampai pada ayat: فَكَيْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ كُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِيدٍ وَجِئْنَا بِكَ عَلَي هَؤُلَاءِ شَهِيدًا Yang bermaksud: Dan kami datangkan kamu (wahai Muhammad) untuk menjadi saksi terhadap mereka (umatmu). Kemudian aku mengangkatkan kepalaku atau secara tiba-tiba seseorang berada di sampingku, ketika itu aku mengangkatkan kepala dan aku melihat baginda mengalirkan air matanya (hadis riwayat muslim)


ayat Quran tu menyentuh hati Rasulullah mungkin sbb Rasulullah m'bayangkn tanggungjawabnya pd umat. kadang kita baca Quran dgn riak nak tunjuk suara sedap. susah kan nak menangis sbb rasa diri ni hamba yg perlukan byk muhasabah, bkn menangis baca Quran sbb saje nak keluarkan air mata. mungkin dgn mendengar bacaan Quran org lain lbh dpt dihayati berbanding baca sendiri. ye ke?

1 ulasan:

  1. masya-Allah.... lemahnya iman seorang manusia dengan perasaan riaknya

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate