Salam Widget

18 November 2009

Kejiranan

nabi s.a.w b'sabda: demi Allah, dia tidak b'iman! demi Allah, dia tdak b'iman! seorg sahabat b'tanya : siapa dia ya Rasulullah? jwb nabi s.a.w: org yg tetangganya tidak aman dr keburukannya

jadi, jgn gaduh2, dengki2, umpat2, ngate2, sakit2 hati @ sakit2kan hati jiran ye..(budaya melayu..)

Nabi s.a.w bersabda: tidaklah beriman dengan baik kepadaku orang yang bermalam dengan perut kenyang, padahal tetangganya berbaring dalam keadaan lapar, sedang ia mengetahui keadaan tetangganya itu (hadis riwayat al-Bazar)

kadang sukar nak bahagikn rezeki kita pd org lain sbb zaman sekarang kewangan sgt m'jd kehendak walaupun bukan keperluan. hanya yg sedar saja dapat penuhi tuntutan agama ini

Seseorang bertanya kpd Rasulullah: ya Rasulullah! bahawa Fulanah terkenal rajin solat dan berpuasa serta banyak sedekahnya. tapi ia suka menyakiti tetangga dgn perkataannya. Nabi s.a.w bersabda "Ia masuk neraka" Kemudian org tersebut bertanya lagi: Ya Rasulullah bahawa Fulanah terkenal dgn sedikit solat dan puasanya dan ia bersedekah sedikit dgn sisa-sisa makanan namun tidak suka menyakiti tetangganya. Nabi s.a.w bersabda "Ia masuk Syurga"

hadis ni wat saya terpikir, kalau org tu tak mampu puasa, sibuk dgn tugas @ anak2 sampai xde ruang nak ibadah, ngaji @ solat sunat dan miskin x diberikan rezeki yg selesa, kan sikit pulak pahalanya banding dgn org yg sihat, lapang dan kaya. teringat kisah org yg menghabiskan hidupnya selama 300 tahun dgn beribadah semata2. lalu pd hari akhirat dia minta dia dimasukkan syurga kerana amalannya tapi belum pun selesai pahalanya ditimbang dgn sebelah matanya, pahala ibadah 300 thn tu dah habis. jd sebenarnya kita masuk syurga bkn sbb byk ibadah tp sbb rahmat Allah.
teringat pulak lagi dgn 1 kisah. bila melawat kematian kan kita dielakkan fitnah si mati dgn kononnya kita pulak tau mana dia duduk (syurga @ neraka) sbb kita kenal sifatnya semasa hidup. maksudnya, jgn anggap org yg jahil tu masuk neraka tapi haraplah rahmat Allah utknya ke syurga. berbalik pd hadis di atas, org yg baik akhlaqnya cuma sedekah dgn sisa makanan? jaga diri utk tak sakiti hati org lain je dah cukup besar utk bawa kita ke syurga
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate