Salam Widget

20 November 2009

indahnya akhlak rasulullah

Anas b. malik meriwayatkan: aku sudah 10 tahun melayan rasulullah s.a.w. demi Allah, Rasulullah belum pernah mengatakan "his" kepadaku, dan belum pernah mengatakan: mengapa engkau tidak dapat mengerjakan ini begini (hadis rwyt muslim)

anas bin malik jd khadam rasulullah sejak kanak2. indahnya akhlak rasul kpd kanak2 & khadamnya. tp dunia ni hakikatnya ayat "his" & "knp x dpt wat ni begini?" dah jd lazim

Sabda Nabi s.a.w: Aku diutuskan utk menyempurnakan akhlak yg mulia

ungkapan cinta, rindu, sayang pd rasulullah, ikut sunnah nabi selalu diungkap manusia. tapi hakikatnya akhlak rasulullah yg indah tidak dicontohi. sebaliknya perbuatan dan percakapan yg tak manis jugak yg dilazimkan

Sabda Rasulullah s.a.w: Akhlak yg baik dpt menghapuskan kesalahan, bagaikan air yg menghancurkan tanah yg keras. dan akhlak yg jahat merosakkan amal, seperti cuka merosak manisnya madu (hadis riwayat baihaqi)

sekarang ni susah nak cari manusia yg benar2 cantik akhlaknya

Sabda Rasulullah s.a.w: Tiada sesuatu yg lebih berat dlm timbangan seorang mukmin di hari kiamat drpd husnul-khuluq (baik budi). Dan Allah membenci pd org yg keji mulut atau kelakuan. dan org yg akhlaknya baik, dapat menyusul (mencapai) darjat org yg berpuasa yg beribadah di malam hari (hadis riwayat Tirmizi)

akhlaq baik tu timbangan paling berat kat padang mahsyar! puasa & ibadah mlm pun tak seberat tu!!
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate