01 Ogos 2011

Doa Di Bulan Ramadhan

Assalamualaikum WBT.

Ahlan wa sahlan ya Ramadhan Al-Mubarak.

Alhamdulillah kita dipanjangkan umur sehingga dapat bertemu kembali bagi melaksanakan ibadah di bulan Ramadhan.

Bulan ramadhan juga adalah salah satu masa yg mustajab untuk berdoa. Kita sering berpegang pada firman Allah yg bermaksud: "...berdoalah kamu kepadaKu, nescaya aku perkenankan permohonan kamu..."

Tetapi jangan kita ambil separuh sahaja dari ayat tersebut. Ia adalah potongan ayat dari surah (Ghafir 40:60) berbunyi:


وَقَالَ رَبُّڪُمُ ٱدۡعُونِىٓ أَسۡتَجِبۡ لَكُمۡۚ إِنَّ ٱلَّذِينَ يَسۡتَكۡبِرُونَ عَنۡ عِبَادَتِى سَيَدۡخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ

Maksudnya: Dan Tuhan kamu berfirman: Berdoalah kamu kepadaKu nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu. Sesungguhnya orang-orang yang sombong takbur daripada beribadat dan berdoa kepadaKu, akan masuk Neraka Jahanam dalam keadaan hina.

Manakala ayat lain, Allah menyuruh kita berdoa dengan syarat:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِى عَنِّى فَإِنِّى قَرِيبٌ‌ۖ أُجِيبُ دَعۡوَةَ ٱلدَّاعِ إِذَا دَعَانِ‌ۖ فَلۡيَسۡتَجِيبُواْ لِى وَلۡيُؤۡمِنُواْ بِى لَعَلَّهُمۡ يَرۡشُدُونَ

Maksudnya: Dan apabila hamba-hambaKu bertanya kepadamu mengenai Aku maka (beritahu kepada mereka): Sesungguhnya Aku (Allah) sentiasa hampir (kepada mereka); Aku perkenankan permohonan orang yang berdoa apabila dia berdoa kepadaKu. Maka hendaklah mereka menyahut seruanKu (dengan mematuhi perintahKu) dan hendaklah mereka beriman kepadaKu supaya mereka menjadi baik serta betul.


(Al-Baqarah 2:186)




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate