31 Oktober 2011

Kufur bit Tâghût!



Mukadimah
Sebahagian para mufassir mentafsirkan Tâghût sebagai berhala tidak bernyawa yang disembah manusia selain dari menyembah ALLAH. Sebahagian lagi mentafsirkan Tâghût sebagai seseorang manusia atau kumpulan manusia yang membawa watak kuku besi dengan mengamalkan kezaliman terhadap sesuatu masyarakat atau rakyat atau kaum.
Pada entri ‘impromptu’ kali ini aku cuba selami beberapa Ayat Suci Al-Qur’an yang bersangkutan dengan Tâghût. Dan sekiranya ALLAH suka menggerakkan jari jemari aku, akan aku paparkan kaedah bagaimana menjauhi Tâghût.
Sebelum itu kita telurusi Agenda Salib Vatican di bawah naugan The Hidden Hand wa Fitnat-ud-Dajj-al-Masih yang dikonspirasikan semenjak ribuan tahun dahulu, semenjak kewafatan Nabi Muhammad s.a.w dalam perancangan mereka untuk menyeleweng akidah dan ibadah Umat Islam seluruh dunia melalui Tipu Helah Demokrasi beracuankan ideologi Bangsa Roman Berkulit Putih Kuning. Agenda licik yang mereka lakukan ialah dengan merasuah kaum kerabat Kesultanan-kesultanan Islam seluruh dunia agar ada pemberontakan dalaman istana dan pada masa yang sama menyuntikkan semangat patriotik di kalangan rakyat dalam menuntut Hak Demokrasi.
Apa yang runtuh ialah Kesultanan-kesultanan Islam yang berlandaskan sistem Kekhalifahan Islam dan apa yang muncul ialah Kesultanan-kesultanan Palsu yang dibonekakan oleh The Queen and The Vatican.

Kemudian diagendakan pula kemasukan kaum-kaum musyrik sebagai “pemain import” yang diberi pengiktirafan hak untuk bersuara melantik para imam (pemimpin-pemimpin) sesuatu negeri. Inilah yang dilaungkan oleh Ideologi Demokrasi yang memusnahkan Sistem Kekhalifahan Islam untuk manusia sejagat.

“AL-QUR’AAN ADALAH KITAB LENGKAP YANG DITURUNKAN OLEH SATU TUHAN DI ATAS SEGALA MAKHLUK UNTUK SELURUH MANUSIA”

Tidak hairanlah walau setelah berkurun-kurun menerima Islam, namun tawhid Umat Islam seluruh dunia masih dicelarukan oleh pengaruh ketaksuban politik serta kebendaan manakala dari segi hukum-hakam perundangan pula, Common Law ciptaan The Queen and The Vatican pula yang dijulang-julang. Jadilah rakyat dalam sesebuah qariat atau negeri itu mengkafiri (mengengkari) maksud Ayat ini:

“Ini adalah penerangan bagi seluruh manusia, dan petunjuk serta pelajaran bagi orang-orang yang bertaqwa. Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi (derajatnya), jika kamu orang-orang yang beriman” (QS.3: 138-139)

Maka keluarlah fatwa-fatwa kaum munafik yang menyeleweng dari maksud sebenar Al-Qur’aan dan Al-Hadith yang mereka ini (munafikun) mengatakan bahawa,
“Tiada paksaan dalam memeluk Islam, hukum-hukum Al-Qur’aan hanya untuk orang-orang Islam sahaja dan tidak sesuai dipraktis dalam masyarakat berbilang kaum dan agama” - Ulamak Munafik

Berlakunya begini adalah kerana yang membayar gaji mereka ialah Tâghût dan sudah tentulah mereka ini tunduk kepada majikan mereka iaitu Tâghût yang didalangi The Hidden Hand wa Fitnat-ud-Dajj-al-Masih lalu jadilah Umat Islam ini dipijak-pijak hak mereka, diperlemah tawhid mereka, dikaburkankan hati-hati mereka, direndahkan derajat serta diketawakan oleh Kafir Musyrik seluruh dunia.

“UNTUK MEMENANGKAN AGAMA ISLAM IALAH DENGAN MENEGAKKAN AL-QUR’AAN DAN UNTUK MENEGAKKAN AL-QUR’AAN MESTILAH DENGAN JIHAD FISABILILLAHI-LILLAHI TA’ALA”

Atas dasar Menegakkan Agama Yang Satu, bermulalah Penaklukan Kota Mekah, Penaklukan Bayt-al-Muqaddis, Penaklukan Constantinople, Penaklukan Benua Afrika dan Asia yang dijayakan semenjak penghujung hayat Nabi Muhammad s.a.w. dan dilanjutkan pula oleh para Khalifah Islam yang setia kepada Ajaran Muhammad. Mereka yang setia ini digelar “Muhammadan” dan “Muhammadin” yang kerap disebut-sebut dalam salawat. Namun semenjak 200 tahun kebelakangan ini, tiada lagi sebarang penaklukan dibuat sebagai meneruskan Sunnah Nabi. Sebaliknya umat Islam seluruh dunia ditindas-tindas hak mereka dan dirampas pula wilayah-wilayah mereka. Lalu berakhirlah JIHAD FISABILILLAH Sunnah Nabi Muhammad untuk menjadikan umat Islam sebagai Raja-raja di Muka Bumi.
“UMAT ISLAM SEPATUTNYA ADALAH RAJA-RAJA DI MUKA BUMI”

Penindasan hak umat Islam dalam menakluki muka bumi ini sentiasa dikekang dengan perundangan Common Law yang dipupuk oleh Kepimpinan Tâghût Berkuku Besi. Mereka ini disebut juga sebagai “Polis-polis Dunia” yang menakluk dunia dalam tempoh hanya 200 tahun. Berlakunya ini adalah kerana Tipu Daya Bersistem Dajj-al-Masih yang diterap masuk secara bersistematik ke dalam sistem pemerintahan sesuatu negara yang asal dahulunya Islam, lalu Sistem Dajjal ini memunafikkan para pemerintah dan imam-imam serta mempergunakan pula para ‘alim ulamaknya dengan kaedah “organised mind-control” penuh tipu daya (berkonspirasi). Ini semua adalah Jenayah Terancang Terhadap Seluruh Manusia (Organised Crime Against All Mankind), berketurunan Bani Adam dalam usaha berterusan oleh The Hidden Hands a.k.a. The Learned Elders of Zion.

WORLD CONQUEST THROUGH WORLD GOVERNMENT: THE PROTOCOLS OF THE LEARNED ELDERS OF ZION
Protocol I The Basic Doctrine
Protocol II Economic Wars
Protocol III Methods of Conquest
Protocol IV Materialism Replaces Religion
Protocol V Despotism and Modern Progress
Protocol VI Take-Over Technique
Protocol VII World-Wide Wars
Protocol VIII Provisional Government
Protocol IX Re-education
Protocol X Preparing for Power
Protocol XI The Totalitarian State
Protocol XII Control of the Press
Protocol XIII Distractions
Protocol XIV Assault on Religion
Protocol XV Ruthless Suppression
Protocol XVI Brainwashing
Protocol XVII Abuse of Authority
Protocol XVIII Arrest of Opponents
Protocol XIX Rulers and People
Protocol XX Financial Programme
Protocol XXI Loans and Credit
Protocol XXII Power of Gold
Protocol XXIII Instilling Obedience
Protocol XXIV Qualities of the Ruler

ALLAHU Ta’ala telah berfirman dengan sejelas-jelas maksud bahawa:

3:54. Orang-orang kafir itu membuat tipu daya, dan Allah membalas tipu daya mereka itu. Dan Allah sebaik-baik pembalas tipu daya.

3:120. Jika kamu memperoleh kebaikan, niscaya mereka bersedih hati, tetapi jika kamu mendapat bencana, mereka bergembira karenanya. Jika kamu bersabar dan bertakwa, niscaya tipu daya mereka sedikit pun tidak mendatangkan kemudaratan kepadamu. Sesungguhnya Allah mengetahui segala apa yang mereka kerjakan.

4:76. Orang-orang yang beriman berperang di jalan Allah, dan orang-orang yang kafir berperang di jalan Tâghût, sebab itu perangilah kawan-kawan setan itu, karena sesungguhnya tipu daya setan itu adalah lemah.

6:123. Dan demikianlah Kami adakan pada tiap-tiap negeri penjahat-penjahat yang terbesar agar mereka melakukan tipu daya dalam negeri itu. Dan mereka tidak memperdayakan melainkan diri mereka sendiri, sedang mereka tidak menyedarinya.
6:124. Apabila datang sesuatu ayat kepada mereka, mereka berkata: "Kami tidak akan beriman sehingga diberikan kepada kami yang serupa dengan apa yang telah diberikan kepada utusan-utusan Allah". Allah lebih mengetahui di mana Dia menempatkan tugas kerasulan. Orang-orang yang berdosa, nanti akan ditimpa kehinaan di sisi Allah dan siksa yang keras disebabkan mereka selalu membuat tipu daya.

Definisi Tâghût

Oleh kerana Tâghût ialah suatu Kata Nama Khas dalam bahasa Arab yang difirman di dalam Al-Qur’an, maka yang terbaiknya aku merujuk kepada Al-Qur’an.

Firman ALLAH-HU, Al-‘Azizil Hakim, Al-Wahidul Qahhar, Al-‘Azizul ‘Ghaffur,
قُلْ إِنِّي أُمِرْتُ أَنْ أَعْبُدَ اللَّهَ مُخْلِصًا لَهُ الدِّينَ
(QS. Az-Zumar 39:11) “Katakanlah: "Sesungguhnya aku telah diperintahkan; supaya aku menyembah ALLAH dengan semurni keikhlasan kepada-Nya dalam agama.”

وَأُمِرْتُ لِأَنْ أَكُونَ أَوَّلَ الْمُسْلِمِينَ
(QS. Az-Zumar 39:12) “Dan aku telah diperintahkan supaya menjadi orang yang awal berserah diri (muslim).”

قُلْ إِنِّي أَخَافُ إِنْ عَصَيْتُ رَبِّي عَذَابَ يَوْمٍ عَظِيمٍ
(QS. Az-Zumar 39:13) “Katakanlah: "Sesungguhnya aku takut akibat dari mendurhakai Tuhan-ku; disiksa pada Hari Agung".

قُلِ اللَّهَ أَعْبُدُ مُخْلِصًا لَهُ دِينِي
(QS. Az-Zumar 39:14) “Katakanlah: "Kepada ALLAH sahaja yang aku menyembah dengan semurni keikhlasan kepada-Nya dalam agamaku".

فَاعْبُدُوا مَا شِئْتُمْ مِنْ دُونِهِ ۗ قُلْ إِنَّ الْخَاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ وَأَهْلِيهِمْ يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ أَلَا ذَٰلِكَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِينُ
(QS. Az-Zumar 39:15) “Maka kalian sembahlah apa yang kalian kehendaki di samping-Nya. Katakanlah: "Sesungguhnya orang-orang yang merugi ialah orang-orang yang merugikan diri mereka sendiri dan keluarga-keluarga mereka pada Hari Qiyamat". Bahawa yang sedemikian itu adalah Kerugian Yang Amat Nyata.”

لَهُمْ مِنْ فَوْقِهِمْ ظُلَلٌ مِنَ النَّارِ وَمِنْ تَحْتِهِمْ ظُلَلٌ ۚ ذَٰلِكَ يُخَوِّفُ اللَّهُ بِهِ عِبَادَهُ ۚ يَا عِبَادِ فَاتَّقُونِ
(QS. Az-Zumar 39:16) “Bagi mereka itu; di atas mereka lapisan-lapisan dari Api dan juga di bawah mereka pun lapisan-lapisan (Api). Demikianlah itulah ancaman ALLAH terhadap hamba-hamba-Nya. Hai hamba-hamba-Ku, bertaqwalah pada-Ku!”

وَالَّذِينَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ يَعْبُدُوهَا وَأَنَابُوا إِلَى اللَّهِ لَهُمُ الْبُشْرَىٰ ۚ فَبَشِّرْ عِبَادِ
(QS. Az-Zumar 39:17) “Dan orang-orang yang menjauhi Tâghût; dari mengabdi diri padanya, dan mereka kembali semula kepada ALLAH, bagi mereka Khabar Gembira! Maka sampaikanlah Khabar Gembira kepada hamba-hamba-Ku,”

الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ
(QS. Az-Zumar 39:18) “iaitu orang-orang yang mendengarkan perkataan ini (seruan ini), lalu mereka mengikuti sepenuh kebaikan darinya; mereka itulah orang-orang yang di-Tunjuki ALLAH dan mereka itulah orang-orang Ulual Albab.”

Huraian QS. Az-Zumar 39:11-18
Pada 8 Ayat-ayat di atas, ALLAH telah mewahyukan kepada rasul-Nya Jibril, lalu Jibril disuruh menyampaikan pula wahyu ini kepada rasul-Nya iaitu Nabi Muhammad. Nabi Muhammad pula disuruh menyampaikan wahyu ini kepada setiap umat manusia.

MAHA BENAR ALLAH! AL-QUR’AAN-NYA BOLEH DIAKSES PERCUMA DARI INTERNET! SIAPAKAH PEMILIK INTERNET? SIAPAKA MAHA PEMILIK ILMU? SIAPAKAH MAHA RAJA MERAJAI SEGALA MANUSIA? SIAPAKAH YANG MAHA TAHU KE HADAPAN? SIAPAKAH YANG SEBAIK-BAIK PEMBALAS TIPU DAYA?

Nabi Muhammad s.a.w. telah diperintahkan ALLAH supaya berkata, dan orang-orang Islam juga diperintahkan ALLAH supaya berkata:-
1) ALLAH memerintahkan supaya menyembah dan mengabdikan diri pada DIA sahaja
2) Dengan pengabdian sepenuh Tulus Ikhlas dalam mentauhidkan Agama ALLAH
3) Sebagai seorang yang awal menjadi Muslim
4) Dengan sebab mentaqwakan diri kepada Perintah ALLAH
5) Kerana mengetahui azab di Hari Agung akibat hukuman menderhakai ALLAH
6) Oleh itu menyembah, tunduk dan mengabdikan diri hanya kepada ALLAH sahaja
7) Menafikan pengabdian kepada sesuatu yang lain disamping-Nya
8) Tidak menduakan-Nya, tidak mempersyarikatkan-Nya, mengesakan pengabdian kepada-Nya semata-mata.
9) Tidak terpengaruh dengan sesuatu apa yang orang lain sembah di samping ALLAH.
10) Kerana tahu kerugian di Yaum-al-Qiyamah (“Hari Kebangkitan”) akibat mengkesampingkan ALLAH.
11) Kerana tahu juga kerugian kepada ahli keluarga akibat terpengaruh dengan kebathilan.
12) Kerugian ini Amat Nyata kerana ia telah dijelaskan dengan nyata melalui Satu-satu Kitab Yang Nyata (Kitabun Mubinun)
13) Kerugian ini berupa azab dihimpit Api Neraka dari atas dan bawah.
14) Api Neraka yang berlapis-lapis, kekal tidak pernah padam.
15) Kerugian ini berupa Ancaman yang Nyata dari ALLAH Yang Maha Menjelaskan
16) Supaya mentaqwakan diri melalui rasa takut terhadap Tuhan Yang Maha Mengazab
17) Dan diperintahkan supaya menjauhi dari pengaruh Tâghût
18) Iaitu Tâghût dari kalangan manusia yang mempergunakan kuasa, pengaruh dan kekayaan mereka,
19) Secara hasutan atau secara paksaan, supaya orang-orang beriman mengabdikan diri kepada mereka, bergantung rezeki kepada mereka, bergantung nyawa kepada mereka
20) Dengan penyembahan fizikal mau pun penyembahan ruhani
21) Sehingga orang-orang beriman lalai lalu mensekutukan ALLAHU Wahidun, Satu-satunya Dia Yang Berhak Disembah.
23) Maka supaya disampaikan Khabar Gembira kepada 3 Kategori hamba-hamba ALLAH, iaitu:

i) Mereka yang sentiasa menjauhkan diri dari perangkap Tâghût
ii) Mereka yang kembali menjadikan diri mereka Muslim semula setelah insaf dan bertaubat dari syirik menkesampingkan ALLAH kerana tunduk kepada Tâghût.
iii) Mereka yang mendengarkan perkataan seruan Kalimah ALLAH di atas, lalu mereka mengikuti sepenuh kebaikan darinya; mereka itulah orang-orang yang di-Tunjuki ALLAH dan mereka itulah orang-orang Ulual Albab (mengerti Kata-kata Wahyu).”

PETUNJUK HANYA DARI ALLAHU SAHAJA!

Penjelasan Makna Tâghût dan Para Pembelanya

Iman seorang hamba masih lemah sehinggalah dia mengingkari Tâghût.
ALLAH berfirman:

“Tidak ada paksaan untuk agama; sesungguhnya telah jelas jalan yang benar daripada jalan yang sesat. Kerana itu barang siapa yang engkari Tâghût dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kukuh yang tidak akan putus. Dan Allah Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.” (QS. Al-Baqarah 2:256)

Dan ayat ini merupakan sebahagian tafsiran syahadah LAA ‘ILAAHA ‘ILLA ALLAHU, yang berisi Nafyu (penafian) dan Itsbat (pengesaan).

Tidak ada paksaan untuk agama maksudnya selalu disalah ertikan (diputarbelit) ulamak su’u sebagai “manusia bebas memilih agama”. Tetapi maksud yang sebenar ialah, “Agama Islam adalah wajib disampaikan untuk seluruh manusia maka sesiapa yang engkar (kafir) dari mematuhi ketetapan dari ALLAH di dalam Al-Qur’aan maka mereka ini akan diperangi ALLAH dan para rasul-Nya serta para malaikat-Nya”.

An-Nafyu ertinya menafikan sesuatu amalan/perbuatan dari setiap apa yang diibadahi kepada sesuatu yang lain (melainkan dan semata-mata kerana ALLAH). Hal ini direalisasikan dengan menyakini bathilnya beribadah kepada sesuatu yang lain (selain ALLAH), meninggalkan peribadahan itu, membencinya, menolakkan pelakunya dan menjauhi mereka. Inilah yang dimaksud dengan mengkufuri Tâghût.

Dan Al-Itsbat ertinya menetapkan peribadahan hanya untuk ALLAH semata-mata, dengan mengarahkan semua bentuk peribadahan hanya kepada ALLAH semata-mata. Dan inilah yang dimaksud dengan beriman kepada ALLAH yang disebutkan dalam ayat di atas.

Maksudnya barangsiapa yang meninggalkan kesampingan-kesampingan, tandingan-tandingan, berhala-berhala dan segala yang diserukan oleh syaitan dan setan untuk diibadahi selain ALLAH, lalu mentauhidkan ALLAH dengan beribadah hanya kepadanya dan bersaksi bahwasanya tidak ada lain yang berhak diibadahi melainkan tulen kepada ALLAH ‘maka dia telah berpegang dengan tali yang sangat kuat’ maksudnya ia telah kukuh urusannya dan istiqamah pada jalan yang paling baik dan pada satu-satunya jalan yang tegak lurus.”

Umar ibnu Khattab r.a. berkata: “Yang dimaksud dengan Tâghût dalam firman ALLAH adalah syaitan, erti ini sangat kuat, kerana mencakupi segala kejelekan orang-orang jahiliyah yang berupa beribadah kepada berhala, berhukum kepadanya dan meminta pertolongan kepadanya.” (Tafsir Ibnu Kathir I/311). Dan pada I/512 Ibnu Kathir berkata: “Perkataan Umar itu juga dikatakan oleh Ibnu Abbas, Abul ‘Aliyah, Mujahid, ‘Atho’, Ikrimah, Sa’id bin Jubair, Asy-Sya’bi, Al-Hasan, Adl-dlohak dan As-Saddi: (R.A.).
Jabir r.a. berkata: “Bahawa Tâghût itu adalah para dukun yang dirasuki syaitan”.
Mujahid berkata: “Tâghût itu ertinya Syaitan dalam bentuk manusia yang di datangi untuk memutuskan perkara, dan dia yang menguasai urusan mereka”.
Imam Malik berkata: “Tâghût itu ertinya adalah segala sesuatu yang diibadahkan kepadanya selain ALLAH Ta’ala”.

Maksud dari firman ALLAHU Ta’ala:
“Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu (Al-Qur’an) dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu (Kitab-kitab terdahulu)? Mereka hendak berhakim kepada Tâghût? Padahal mereka telah diperintah mengingkari Tâghût itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya.” (QS.An-Nisa’ 4:60)

[Tafsirku: Ayat ini merujuk kepada keadaan kesesatan yang menimpa orang-orang yang mengaku beriman kepada Kitab-kitab ALLAH (Zabur, Taurat, Injil, Al-Quran) dan yang mengaku beriman dengan ajaran para Nabi Utusan ALLAH. Mereka telah diperintahkan supaya berhukum kepada ALLAH melalui Al-Kitab Wahyu ajaran para Nabi dan Rasul-NYA dan telah diperintahkan juga supaya mengingkari Tâghût. Akibat dari ditipudayakan oleh syaitan yang menyesatkan sebahagian besar manusia, mereka berhakim kepada Tâghût. “Berhakim” amat jelas maksudnya iaitu menyerahkan keputusan hukum-hakam. “Kepada Tâghût” lebih menjelaskan lagi bahawa penyerahan hukum-hakam tersebut bukanlah kepada syaitan tetapi kepada segolongan manusia yang disesatkan syaitan. ALLAH SWT Maha Jelas Firman-NYA (dalam keseluruhan isi Al-Quran) mengenai amaran penyesatan oleh syaitan, setan, jin, ahli kitab, kaum kafir musyrik dan kaum kafir munafik yang menyesatkan. Dalam ayat di atas, kita dapati bahawa ALLAH SWT Maha Membezakan perintah-NYA supaya mengingkari Tâghût. Siapakah segolongan manusia yang difirman sebagai Tâghût? Tidak lain tidak bukan ialah segolongan kafir musyrik dan kafir munafik yang memiliki kuasa memerintah tanpa haq yakni Pemerintah Zalim yang dipengaruhi syaitan. Tâghût inilah yang menukar hukum-hukum Tuhan kepada hukum-hakam sesuka hati mereka seolah-olah merekalah tuhan-tuhan di muka bumi, merampas hak orang muslimin, menindas rakyat, memporak-perandakan persaudaraan Islam, memecahbelah perpaduan mukmin, mempergunakan golongan ulamak demi kepentingan mereka dalam mengeluarkan fatwa bathil, menyebarkan fitnah melalui propaganda terancang dan mereka ini dipengaruhi oleh ketamakan dunia yang diumpan oleh syaitan].

[Tafsir Ibnu Kathir: “Ayat ini lebih umum dari pada itu semua, sesungguhnya ayat itu merupakan celaan bagi setiap orang yang menyeleweng dari Al-Qur’an dan As-Sunnah, serta berhukum kepada selain keduanya. Dan inilah yang dimaksud dengan Tâghût di sini.” (Tafsir Ibnu Katsir I/619)]

[Tafsir Ibnu Qoyyim: “Tâghût adalah segala sesuatu yang mana seorang hamba itu melampaui batas padanya, baik berupa sesuatu yang diibadahi atau diikuti atau ditaati. Maka Tâghût adalah segala sesuatu yang dijadikan pemutus perkara oleh suatu kaum, selain dari ALLAH dan rasulNya, atau mereka ibadahi selain ALLAH, atau mereka ikuti tanpa berdasarkan petunjuk dari ALLAH, atau mereka taati pada perkara yang mereka tidak tahu bahwa itu ketaatan kepada ALLAH. Inilah Tâghût didunia ini, apabila engkau renungkan keadaan manusia bersama Tâghût ini engkau akan melihat mereka kebanyakan berpaling dari berhukum kepada ALLAH dan RasulNya lalu berhukum kepada Tâghût, dan berpaling dari mentaati ALLAH dan mengikuti rasulNya lalu mentaati dan mengikuti Tâghût.” (A’lamul Muwaqqi’in I/50)]

Pendapat berikutnya adalah dari Pengasas Wahhabi. Sebelum kami dicop sebagai pengikut Wahabi baiklah diterangkan dahulu Siapa Kami. Kami adalah segolongan umat Nabi Muhammad (S.A.W.) yang paling takut kepada ALLAHU. Kami berpegang kepada Al-Quran dan As-Sunnah dan kami mempertahankan kandungannya agar tidak dicemari oleh pemusuh-pemusuh agama. Kami amat faham peranan, Ahli Kitab (Learned Elders of Zion) a.k.a. The Hidden Hand melalui Sistem Dajjal mereka dalam mendalangi Proses Penyesatan Seluruh Manusia Secara Bersistematik. Mereka telah mensesatkan Ajaran Musa, Ajaran ‘Isaa dan tentunya mereka tidak pernah berhenti berusaha mensesatkan Ajaran Muhammad secara keseluruhan. Kami telah nampak wajah-wajah boneka Dajjal yang sebenarnya. Kami tahu bahawa Tipu Daya Dajjal mahu mensesatkan golongan Mukhlisin (golongan yang paling ikhlas beriman, paling kuat mempertahankan agama) yang terkecuali dari Perjanjian Iblis. Sekiranya berjaya dijatuhkan golongan Mukhlisin, maka jatuhlah Agama-NYA. Tetapi Maha Suci ALLAH, Maha Hebat Tipu Daya-NYA, Maha Memelihara Agama-NYA lagi Maha Benar dalam menguruskan hamba-hamba-NYA. Kami tidak mengikuti mana-mana ajaran dan ideologi manusia melainkan Ajaran Nabi Muhammad serta para Utusan dan Pesuruh ALLAH yang terdahulu yang difirman kisah mereka dalam Al-Quran. Kami amat bencikan persengketaan sesama Umat Muhammad dan permusuhan sesama manusia Anak-anak Adam kerana kami tahu bahawa itulah yang dimaksudkan dengan pandangan ke masa hadapan oleh malaikat dengan ungkapan "Mengapa Engkau hendak menjadikan (khalifah) di bumi itu orang yang akan membuat kerosakan padanya dan menumpahkan darah, padahal kami senantiasa bertasbih dengan memuji Engkau dan menyucikan Engkau?” semasa ALLAH hendak menciptakan Khalifat’uLLAHi Adam. Kami adalah hamba dikalangan hamba-hamba ALLAH yang paling takut kepada-NYA dan kami tidak tunduk, tidak berimam dan tidak berkhalifah kepada sesiapa pun melainkan kepada Khalifath’uLLAHi wa Khatammun Nabiyy’ina Muhammadun ‘Abduh, Rasul ALLAH yang Al-Haqqu.

Syaikh Muhammad bin Abdul Wahhab (pengasas ajaran Wahhabi) mengatakan: “Tâghût itu pengertiannya umum; maka setiap apa yang diibadahi selain ALLAH dan dia rela dengan peribadahan itu, baik berupa sesuatu yang disembah atau diikuti atau ditaati selain ketaatan kepada ALLAH dan rasulNya maka setiap apa yang diibadahi itu adalah Tâghût. Tâghût itu banyak dan kepalanya ada lima:

Pertama;
Syaitan yang menyeru untuk beribadah kepada selain ALLAH, dalilnya adalah:
“Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah setan? Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagi kamu", (QS.Yasin 36:60)

Kedua;
Seorang penguasa/pemerintah/imam/ulamak yang merubah hukum-hukum ALLAH. Dalilnya adalah:

“Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu Mereka hendak berhakim kepada Tâghût, padahal mereka telah diperintah mengingkari Tâghût. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya.” (QS. An-Nisa’ 4:60)

Ketiga;
Orang yang memutuskan perkara hukum dengan selain apa yang diturunkan ALLAHU. Dalilnya adalah:
“Barang siapa yang tidak memutuskan perkara menurut apa yang diturunkan Allah, maka mereka itu adalah orang-orang yang kafir.” (QS.Al-Maaidah 5:44)

Keempat;
Orang biasa (bukan rasul) yang mengaku mengetahui hal-hal yang ghaib selain ALLAH. Dalilnya adalah :
“(Dia adalah Rabb) Yang Mengetahui segala yang ghaib, maka Dia tidak memperlihatkan kepada seorangpun tentang yang ghaib itu. Kecuali kepada rasul yang diridhai-Nya, maka sesungguhnya Dia mengadakan penjaga-penjaga (malaikat yang mengawasi) di muka dan di belakangnya.” (QS.Al-Jinn 72: 26-27)

Dan ALLAH berfirman lagi:
“Dan pada sisi Allah-lah kunci-kunci semua yang ghaib; tak ada yang mengetahui (kunci-kuncinya) kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang ada di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir bijipun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam Kitab Yang Mubiin.” (QS.Al-An’aam 6:59)

Kelima;
Orang yang diibadahi selain ALLAH dan dia rela dengan ibadah itu. Dalilnya adalah:
“Dan barangsiapa diantara mereka mengatakan:"Sesungguhnya aku adalah ilah disamping-Nya", maka orang itu Kami beri balasan dengan Jahanam, demikian Kami memberi balasan kepada orang-oramg zalim”. (QS.Al-Anbiya 21:29)
(Dikutip dari Risalah Ma’na Ath-Tâghût, tulisan Muhammad bin Abdul Wahhab, yang terdapat dalam Majmu’atut Tauhid cet. Maktabah Ar-Riyadl Al-Haditsh, hal. 260.)

Syaikh Muhammad bin Hamid Al-Faqiy mengatakan tentang definisi Tâghût: “Yang dapat disimpulkan dari perkataan ulama’ salaf, bahwasanya Tâghût itu adalah segala sesuatu yang menyelewengkan dan menghalangi seorang hamba untuk beribadah kepada ALLAH, dan (menyeleweng/menghalang) memurnikan agama dan ketaatan hanya kepada ALLAH dan rasulNya. Sama saja apakah Tâghût itu berupa jin atau berupa manusia atau pohon atau batu atau yang lainnya. Dan tidak diragukan lagi masuk dalam pengertian ini; memutuskan hukum dengan undang-undang di luar Islam dan syari’atnya, dan undang-undang yang lainnya yang dibuat oleh manusia (Common Law) untuk menghukumi pada permasalah darah, seks dan harta, dengan sengaja atau tidak sengaja yang bertujuan untuk menyingkirkan syari’at Muhammad berlandaskan Hukum ALLAH seperti menafikan perlaksanakan hukum hudud, menggalakkan sistem perbankan riba, menukar hukum zina dengan denda wang ringgit, menghalalkan penjualan arak dan lain-lainnya yang dilindungi dan dipertahan oleh undang-undang ciptaan manusia tersebut dan undang-undang itu sendiri adalah Sistem Tâghût, dan orang-orang yang membuat dan menyerukannya serta mempertahankannya adalah Tâghût. Dan hal-hal yang serupa dengan itu seperti buku-buku yang dibuat berdasarkan akal manusia untuk memalingkan dari kebenaran yang dibawa oleh RasuluLLAH baik dengan sengaja maupun tidak sengaja, semuanya itu adalah Tâghût.” (Catatan kaki hal. 287 dalam kitab Fathul Majid, karangan Abdur Rahman bin Hasan Alu Asy-Syaikh, cet. Darul Fikri 1399 H.)

Syaikh Sulaiman bin Samhan An-Najdi berkata: “Tâghût itu tiga macam: Tâghût dalam hukum, Tâghût dalam ibadah dan Tâghût dalam ketaatan dan pengikutan.” (Ad-Duror As-Sunniyah VIII/272)
Kami ringkaskan dari huraian di atas : “Sesungguhnya pendapat yang paling mencakupi pengertian Tâghût adalah pendapat yang mengatakan bahwa Tâghût itu adalah segala apa yang diibadahi selain atau disamping ALLAH – dan ini adalah perkataan Imam Malik – dan pendapat yang mengatakan; sesungguhnya Tâghût itu adalah syaitan – dan ini adalah perkataan majoriti sahabat dan tabi’in – adapun selain dua pendapat ini merupakan cabang dari keduanya.

Dan dua perkataan ini kembali kepada dua kepada satu pokok yang mempunyai zahir dan mempunyai hakikat. Barangsiapa yang melihat kepada zahirnya maka dia mengatakan bahwa Tâghût itu adalah segala sesuatu yang diibadahi selain ALLAH, dan barang siapa yang melihat kepada hakikatnya maka dia mengatakan Tâghût itu setan berkepala-bertubuh manusia yang dihasut syaitan. Hal itu kerana syaitan itulah yang mengajak untuk manusia beribadah kepada selain ALLAH, selain dia juga mengajak untuk melakukan setiap kejahatan.

ALLAH berfirman:
“Tidakkah kamu lihat, bahwasanya Kami telah mengirim setan-setan itu kepada orang-orang kafir untuk menghasung mereka membuat maksiat dengan sungguh-sungguh,” (QS.Maryam 19:83)

Dengan demikian setiap orang yang kafir dan setiap orang yang beribadah kepada tuhan lain atau sesuatu yang lain selain ALLAH, maka ia melakukan itu kerana ditipu oleh syaitan dan setan, dan setiap orang yang beribadah kepada yang lain selain ALLAH, pada hakikatnya dia beribadah kepada syaitan dan setan.

ALLAH berfirman:
“Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah setan? Sesungguhnya setan itu musuh yang nyata bagi kamu” (QS.Yaa-siiiiin 36:60)

Dan ALLAH berfirman tentang Ibrahim:
“Wahai bapakku janganlah kamu menyembah setan. Sesungguhnya setan itu durhaka kepada Tuhan Yang Maha Pemurah”. (QS.Maryam 19: 44)

Padahal bapaknya menyembah berhala, sebagaimana firman ALLAH:
Dan (ingatlah) di waktu Ibrahim berkata kepada bapaknya Aazar:"Pantaskah kamu menjadikan berhala-berhala sebagai ilah-ilah. Sesungguhnya aku melihat kamu dan kaummu dalam kesesatan yang nyata"." (QS.Al-An’aam 6:74)

Jadi syaitan bertopeng manusia itu adalah "bapa" kepada Tâghût, kerana mereka inilah setan yang menghasut manusia lain sehingga barang siapa yang beribadah kepada berhala atau batu atau pohon atau jin atau manusia (penguasa) atau kebendaan atau pangkat atau duit atau sesuatu yang baharu maka sebenarnya dia beribadah kepada syaitan. Dan setiap orang yang memutuskan sesuatu perkara berdasarkan undang-undang rekaan manusia, atau hukum lain yang ditokok tambah (melainkan yang datang dari ALLAH dan Rasul-NYA), maka sebenarnya dia itu memutuskan perkara kepada syaitan, mengikut jalan syaitan dan inilah yang dimaksud dengan berhukum kepada Tâghût.

Dengan demikian barangsiapa yang mengatakan dengan ungkapan umum dan ditinjau dari zahirnya, dia akan mengatakan (bahwa Tâghût itu adalah); segala sesuatu yang diibadahi selain atau disamping ALLAH. Dan barang siapa yang mengatakan dengan ungkapan umum dan ditinjau dari hakikatnya, dia akan mengatakan Tâghût itu syaitan, sebagaimana yang dinukilkan di atas.

Dan barang siapa yang mengatakan (dengan ungkapan yang terperinci dan ditinjau dari zahirnya), bahawa ada sesuatu yang lain yang boleh disembah atau diikuti atau ditaati atau didatangi untuk memutuskan perkara selain dari yang datang dari ALLAH, (dan ini adalah perkataan Ibnul Qoyyim, dan perkataan Sulaiman Bin Samhan dekat dengan ini), semua ini kembali kepada ibadah yang bathil. Ittiba’ (ikut), taat dan berhukum itu semuanya adalah ibadah yang tidak boleh dilakukan kecuali hanya kepada ALLAH. Sebagaimana firman-firman ALLAH,
Ini tentang ittiba’...

“Ikutilah apa yang diturunkan kepadamu dari Rabbmu dan janganlah kamu mengikuti imam-imam (pemimpin-pemimpin) selainNya. Amat sedikitlah kamu mengambil pelajaran.” (QS.Al-A’raf 7:3)

Ini tentang ketaatan...
“Katakanlah: "Ta'atilah Allah dan Rasul-Nya; Jika kamu berpaling, maka sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang kafir". (QS.Al-Imron 3:32)

Ini tentang berhukum...
“dan Dia tidak mengambil seorang pun menjadi sekutu-Nya dalam menetapkan keputusan". (QS.Al-Kahfi 18:26)

Maka mengesakan ALLAH dalam ittiba’, taat dan berhukum semuanya masuk dalam pengertian mengesakan dalam ibadah – yaitu tauhid uluhiyah – sebagaimana mengesakan ALLAH dalam solat, berdo’a dan beribadah, ini semua adalah bentuk ibadah.

Dan ALLAH berfirman:
“Dan Kami tidak mengutus seorang rasul sebelum kamu, melainkan Kami wahyukan kepadanya:"Bahwasanya tidak ada ilah (yang haq) melainkan Aku, maka sembahlah olehmu sekalian akan Aku". (QS.Al-Anbiya 21:25)

Dengan demikian maka ibadah adalah sesuatu amalan samada dalam hal beragama atau hal kehidupan yang mencakupi apa saja yang dicintai dan diridai ALLAH, berupa perkataan atau perbuatan, samada yang zahir maupun batin.

Dengan demikian maka ungkapan yang mencakupi erti Tâghût ditinjau dari wujudnya adalah segala sesuatu yang diibadahi selain atau di samping ALLAH. Dan adapun secara terperinci dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah menyebutkan dua macam Tâghût, iaitu Tâghût dalam ibadah dan Tâghût dalam hukum.

A. Tâghût dalam ibadah

Terdapat dalam firman ALLAH:
“Dan orang-orang yang menjauhi Tâghût (iaitu) tidak menyembahnya” (QS. 39:17)

Iaitu segala sesuatu yang diibadahkan kepada selain atau sesampingan ALLAH, yang berupa syaitan atau jin atau dajjal atau manusia (baik yang hidup maupun yang mati), atau haiwan atau benda mati seperti pohon dan batu, atau bintang, sama saja apakan dengan cara mempersembahkan korban kepadanya, berkorban kepadanya atau dengan berdo’a kepadanya atau solat kepadanya. Atau mengikuti dan mentaatinya dalam masalah yang menyelisihi syari’at ALLAH. Dan kalimat “segala yang diibadahi selain atau disamping ALLAH” dibatasi dengan kalimat “dia rela dengan ibadah tersebut” sedangkan semua para nabi, malaikat dan orang-orang soleh tidak rela dengan perbuatan kuffar tersebut.

“Dan (ingatlah) hari (yang di waktu itu, Kiamat) Allah mengumpulkan mereka semuanya kemudian Allah berfirman kepada malaikat: "Apakah mereka ini dahulu menyembah kamu?" (QS. 34:40)
“Malaikat-malaikat itu menjawab:"Maha Suci Engkau. Engkaulah pelindung kami, bukanlah mereka; bahkan mereka telah menyembah jin; kebanyakan mereka beriman kepada jin itu". (QS. 34:41)

Ertinya para malaikat tidak memerintahkan mereka itu melakukannya, akan tetapi sebenarnya mereka diperintahkan oleh jin (memuja jin), supaya mereka menjadi penyembah-penyembah syaitan yang menampakkan diri kepada mereka. Sebagaimana penyembahan berhala-berhala itu ada syaitan yang menghasut menyembahnya, dan sebagaimana turun kepada orang yang beribadah kepada bintang dan menyintainya. Sampai ada yang menjelma kepada mereka dan berbicara kepada mereka. Padahal dia adalah jin yang kafir.

Oleh kerana itu ALLAH berfirman:
“Bukankah Aku telah memerintahkan kepadamu hai Bani Adam supaya kamu tidak menyembah syaitan? Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagi kamu", dan hendaklah kamu menyembah-Ku. Inilah satu-satu jalan yang tegak lurus. Sesungguhnya syaitan itu telah menyesatkan sebagaian besar diantaramu. Maka apakah kamu tidak memikirkan? (QS. 36:60-62)

Dan ALLAH berfirman:
“Dan (ingatlah) ketika Kami berfirman kepada para malaikat:"Sujudlah kamu kepada Adam", maka sujudlah mereka kecuali iblis. Dia adalah dari golongan jin, maka ia mendurhakai perintah Rabbnya. Patutkah kamu mengambil dia dan turunan-turunannya sebagai penjaga disamping-Ku, sedang mereka adalah musuhmu. Amat buruklah ia terhadap orang-orang zalim sebagai pengganti (Allah). (QS. 18:50)”

B. Tâghût dalam hukum

Ini terdapat dalam firman ALLAH:
“Mereka hendak berhakim kepada Tâghût” (QS. 4:60)

Dan setiap orang yang diminta untuk memutuskan hukum selain ALLAH berupa undang-undang non-Islamik atau Common Law samada yang zalim atau yang dipandang baik atau hakim yang menjalankan hukum selain dari hukum yang telah diturunkan ALLAH, sama saja apakah ia seorang penguasa atau hakim atau yang lainnya. Di antara fatwa-fatwa ulama’ zaman ini adalah yang mengikut arus Sistem Dajjal, Dakyah Ahli Kitab Yahudi dan Nasrani sehingga mereka lalai untuk menyedarinya bahawa “mereka telah ikut masuk ke dalam lubang dhab” (seperti sabda Nabi) mengenai umat Islam yang menuju kebinasaan.

Yang dimaksud dengan Tâghût pada ayat tersebut adalah segala sesuatu subjek yang memalingkan manusia dari berhukum kepada Al-Qur’an dan As-Sunnah, lalu menyeru berhukum kepada dirinya sendiri atau berhukum kepada organisasinya atau berhukum kepada sistem atau undang-undang non-Islamik atau berhukum kepada adat istiadat yang diwariskan dari nenek moyang atau pemimpin-pemimpin kaum untuk memutuskan perkara antara mereka atau berhukum dengan pendapat pemimpin jama’ah (kelompok) yang sesat. Dari situ jelaslah bahwa Sistem Fitnah Dajjal yang dibuat untuk berhukum kepadanya yang bertentangan dengan syari’at Muhammad yang berlandaskan Hukum ALLAH dalam Al-Qur’aan, maka telah masuklah ke dalam pengertian Sistem Perlaksanaan Tâghût yang menyeru kepada kesyirikan atau mengajak untuk beribadah kepada dirinya dengan mengaku dia berkuasa atau mengaku adil memutuskan perkara dengan selain dari hukum ALLAH dengan terang atau berselindung.”

ALLAH berfirman:
“Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang diberi bahagian dari Al Kitab (Ahli Kitab Yahudi dan Nasrani)? Mereka percaya kepada Jibt dan Tâghût, dan mengatakan kepada orang-orang kafir (engkar), bahwa mereka itu lebih benar jalannya dari orang-orang yang beriman. Mereka itulah orang yang dikutuki Allah. Barang siapa yang dikutuki Allah, niscaya kamu sekali-kali tidak akan memperoleh penolong baginya” (QS. 4:51-52)

Mengikuti telunjuk Tâghût dengan cara memberikan sesuatu bentuk ibadah kepadanya atau berhukum kepadanya atau tunduk kepadanya atau percaya kepadanya atau mempertahankannya.

Mengkufuri Tâghût itu dengan cara tidak beribadah kepadanya, menyakini kebatilannya, tidak berhukum kepadanya, menyakini batilnya berhukum kepadanya, meninggalkan pembela-pembela Tâghût, berhenti mengikutnya dan menjauhkan diri.
Sesungguhnya kufur kepada Tâghût lalu beriman kepada ALLAH itu adalah tauhid dan jihad yang didakwahkan oleh para Rasul, dan ini adalah yang selaras dengan perintah ALLAH kepada setiap orang beriman:

“Dan sesungguhnya Kami telah mengutus Rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan):"Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Tâghût itu", maka di antara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu dimuka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan (rasul-rasul)”. (QS. 16:36)

Adapun para pembela Tâghût adalah orang-orang yang mempertahankannya dan membantunya sampai berperang, membelanya baik dengan perkataan maupun perbuatan. Maka setiap orang yang membantu mereka dengan perkataan maupun perbuatan adalah para pembela Tâghût. Kerana peperangan itu terjadi dengan perkataan (perang fitnah) dan perbuatan (penindasan dan pecah belah).

Orang-orang yang membantu dengan perkataan. Dalam hal ini yang paling menonjol misalnya; segolongan dari ulama’ yang mereka ini dibiayai/digaji untuk berfatwa bagi pihak para penguasa yang engkar lagi fasik. Mereka membantah tuduhan atas kekafiran/kefasikan para penguasa tersebut (membela dan mempertahankan) dan memperbodoh-bodohkan kaum muslimin seluruh dunia serta dengan lantang menghukum kafir/sesat puak-puak yang menentang Tâghût. Mereka-mereka itulah yang menuduh sesat para mujahidin dan golongan fisabiliLLAH. Juga termasuk orang-orang yang membantu dengan perkataan ini adalah para penulis blog, para jurnalis, media elektronik dan cetak.

Orang-orang yang membela dengan perbuatan ialah mereka yang rela mempersembahkan nyawa mereka di jalan Tâghût tanpa menyedari bahawa mereka telah diperalatkan oleh sistem kebathilan tajaan Tâghût di bawah naungan Sistem Fitnah Dajjal untuk melaksanakan beberapa tugas, di antaranya;
• Memelihara Sistem Tâghût dan Sistem Dajjal secara umum, yang hal itu bererti terus berlakunya pelaksanaan undang-undang kafir dan menghukum semua orang yang menentangnya atau berusaha mengubahnya.
• Menjaga kepentingan peribadi pemimpin Tâghût, yang dianggap sebagai penguasa yang benar (Ulul Amri) tetapi sebaliknya mereka telah terpedaya kerana tidak melihat dengan mata hati.
• Dan masuk kedalam golongan pembela Tâghût juga setiap orang yang membantu mereka dengan dana kewangan, sokongan dan pengaruh. Mereka ini merangkumi musuh-musuh Islam, kaum munafik dan masyarakat kebanyakan yang tidak diberi hidayah.

Penjelasan Tentang Kejahatan Para Pembela Tâghût

Ketahuilah bahwasanya musuh-musuh ALLAH itu tidak mungkin melakukan kerosakan di bumi atau menzalimi sekelompok orang, kecuali pasti dengan menggunakan pembantu-pembantu yang membantunya untuk melakukan kezaliman dan kerusakan, dan orang yang mengaku beriman yang menjaga kepentingan Tâghût ini digelar Munafikun.
ALLAH berfirman:

“Dan janganlah kamu cenderung kepada orang-orang yang zalim yang menyebabkanmu disentuh api neraka,” (QS. 11:113)

Sabda Nabi Muhammad s.aw. mengenai ayat di atas, ”Pada hari Qiyamat akan dikatakan; Manakah orang-orang zalim dan pembantu-pembantunya? – atau mengatakan semacam itu – kemudian mereka dikumpulkan dalam satu peti dan dilemparkan kedalam neraka.” (HR Bukhary).

Pembantu-pembantu orang-orang zalim adalah orang-orang yang bersekongkol membantu mereka. Dan penolong-penolong mereka adalah dari golongan mereka. Sesungguhnya orang yang membantu untuk berbuat baik dan taqwa adalah termasuk golongan orang yang berbuat baik dan taqwa. Dan orang yang menolong untuk berbuat dosa dan permusuhan adalah termasuk golongan orang yang melakukan dosa dan permusuhan. Maka penguasa kafir itu di zaman moden disebut “Firaun Moden” atau “Anak-anak Didik Firaun”. Mereka ini melaksanakan “hukum-hukum kafir musyrik” serta kerusakan-kerusakan besar di negara-negara Islam yang diakibatkannya lantaran adanya pengaruh besar dari pembela-pembela yang membela para penguasa Tâghût itu. Sama saja apakah mereka itu membantu dengan perkataan yang menyesatkan dan menipu manusia, atau membantu dengan perbuatan dengan cara menjaga mereka dan undang-undang mereka daripada tentangan orang-orang yang ingin memerangi mereka. ALLAH telah berfirman dengan menyebut tentara-tentara penguasa kafir itu dengan “mempunyai pasak-pasak”. Kerana pasak-pasak inilah yang mengukuhkan kekuasaan Taghut dan merekalah yang menjadi penyebab menularnya kekafiran.

Firman ALLAH bermaksud,
“Dan kaum Firaun yang mempunyai pasak-pasak (tentara yang banyak), yang berbuat sewenang-wenang dalam negeri, lalu mereka berbuat banyak kerusakan dalam negeri itu, kerana itu Tuhanmu menimpakan kepada mereka cemeti azab sesungguhnya Tuhanmu benar-benar mengawasi.” (QS.Al-Fajr 89:10-14)

Ibnu Jari mengatakan dalam tafsirnya terhadap ayat ini: “ ALLAH mengatakan; Apakah kamu tidak melihat apa yang ALLAH lakukan kepadan Fir’aun yang memiliki pasak-pasak. Para ahli ta’wil berselisih pendapat tentang makna firman ALLAH yang berbunyi “yang mempunyai pasak-pasak” dan kenapa dia dikatakan begitu? Sebahagian mereka mengatakan: Ertinya adalah yang mempunyai tentera-tentera yang memperkuat kekuasaannya, dan mereka mengatakan: pasak-pasak dalam permasalahan ini maksudnya adalah tentera-tentera.” (Tafsir Ath-Tabari XXX/179)

Ini semua menjelaskan tentang kejahatan Tâghût yang berada di bawah naugan The Hidden Hand dan mereka ini bersekutu pula dengan Tentera-tentera Dajjal yang disabdakan Nabi (S.A.W.) seramai 70,000 orang.

"Kami berlepas diri setelah menyampaikan.”

Lalu bagaimana dengan orang-orang Islam yang terpedaya lalu membantu kedurhakaan mereka? Dan bagaimana dengan orang-orang Islam yang membantu mereka untuk menyakiti dan memerangi kaum muslimin yang mempertahankan hak dalam erti jihad menegakkan Hukum-hukum Allah Yang Jelas?

Dan pada kenyataannya sesungguhnya peperangan kaum muslimin melawan penguasa Tâghût yang munafik ini dalam rangka menggulingkan mereka dan menggantinya dengan para Khalifah Yang Haq, pada hakikatnya adalah peperangan melawan para pembela Tâghût yang terdiri dari “pasak-pasak mereka”. Oleh kerana itu wajib untuk mengetahui hukum bagi para pembela Tâghût ini dan inilah topik dalam pembahasan kita.

Menolak Tâghût Adalah Kewajiban Pertama Dalam Islam

Kewajiban pertama atas setiap Muslim adalah Tauhid (beribadah kepada Allah tanpa menyekutukanNya); dan pilar pertama Tauhid adalah Al Kufur Bit Tâghût, atau menolak Tâghût.
Seseorang tidak bisa menjadi Muslim Sejati kecuali mereka menolak semua bentuk Tâghût, apakah itu berbentuk konsep, benda tertentu atau seseorang?

Tâghût telah di defenisikan oleh para Sahabat dan ‘Ulama klasik yang mengikuti jalan salaf (mengikut Muhammad) yaitu: “Sesuatu yang disembah, ditaati atau diikuti selain atau disesampingan Allah.”

Bagi eseorang yang menjadi Tâghût dia harus setuju untuk disembah atau ditaati. Sebagai contoh tawaghit adalah berhala, batu, pohon, tempat keramat, patung, kuburan, makhluk atau khidmat dan sebagainya yang orang-orang sembah atau mencari pertolongan darinya; keinginan, filosofi, hukum, konstitusi, idola, atau imam sesat yang orang-orang ikuti dan penguasa zalim, ulama’ serta pembuat hukum (anggota parlimen) yang melegalkan hukum mereka sendiri dan mengadili dengan hukum dan konstitusi buatan manusia.

Seseorang bisa menghabiskan seluruh hidupnya untuk solat atau berbicara tentang Islam, Jihad, Haji, Solat, Dakwah, Al-Qur’an, Sunnah, Siyaam dan seterusnya, tetapi jika mereka tidak menolak Tâghût dan mengingkari Tâghût semua itu akan lenyap kerana jelas menafikan Perintah Allah.
Ini kerana menolak Tâghût adalah syarat pertama menjadi seorang Muslim yang telah dinyatakan pada Ayat Al-Qur’an di bawah, dan mengapa alasannya hal itu meliputi dalam bagian pertama pada Shahdat-ul-Haq:
1. Laa ‘ilaaha “tidak ada lain yang hak” (An Nafii – menolak sebarang unsur yang tiada hak untuk diibadahi).
2. ‘illa Allah “melainkan hanya Allah” (Al ithbaat – penetapan keimanan)

Selanjutnya, dengan melafadzkan dan mempercayai kalimah itu seseorang benar-benar mendeklarasikan ketidakpercayaannya dan menolak sembahan-sembahan palsu yang tiada hak dan menetapkan keimanan kemudian menerima Satu Tuhan Yang Haq – Allah. Tidak mungkin bagi seseorang menjadi Muslim kecuali mereka mengkufuri semua tuhan-tuhan/sembahan-sembahan palsu dan ajaran bathil.

“KUNCINYA PADA SHAHADAT-UL-HAQ”

Allah SWT berfirman:
“Barangsiapa yang ingkar kepada Tâghût dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus.” (QS Al Baqarah, 2: 256)
Memahami maksud Shahadat-ul-Haq adalah syarat pertama Tauhid dan sebuah kewajiban atas setiap seorang Muslim. Allah SWT menerangkan kepada kita dalam ayat di atas bahawa hanya seseorang yang menolak Tâghût dan beriman kepada Allah yang sahaja akan mengikat dengan Hablumin Allah, dan selanjutnya akan menerima keberhasilan di akhirat.

Rasulullah SAW bersabda:
“Seseorang yang mati dan memahami (makna) laa ‘ilaaha ‘illa Allah akan masuk syurga.” (Shahih Muslim, Jilid 1, bab 10 Hadits no. 26)

Selanjutnya, rahsia untuk memahami Kalimah adalah dengan menolak Tâghût. Kerana alasan ini, sangat penting bagi kita untuk mempelajari cara menolak Tâghût – itu jika kita mesti mempunyai pemahaman yang benar tentang Laa ‘ilaaha ‘illa Allah.

Mendeklarasi Bahawa Tâghût Adalah Bathil

Cara pertama untuk menolak Tâghût dengan meyakini bahwa semua Tâghût adalah batil dan tidak berhak untuk disembah atau ditaati. Sebahagian orang mungkin tidak menyembah Tâghût secara fizikal tetapi mereka tidak meyakini bahwa Tâghût mutlak bathil lalu terpengaruh oleh “Mind Control” untuk mengibadahinya secara Spiritual. Ini adalah kekufuran. Sebagai seorang Muslim perlu meyakini bahwa Islam adalah satu-satunya kebenaran dan semua ajaran dan filosofi yang lain itu bathil, dan bahwa pengabdian kepada Allah adalah satu-satunya yang benar dan semua pengabdian yang lain itu bathil.

Allah berfirman:
“yang demikian itu, adalah kerana sesungguhnya Allah, Dialah (Tuhan) Yang Haq dan sesungguhnya apa saja yang mereka seru sesamping dari Allah, itulah yang batil, dan sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Tinggi lagi Maha Besar.” (QS Al Hajj, 22: 62)

Menjauhi dari Tâghût

Allah SWT mengutus seorang Rasul kepada setiap dengan risalah yang sama: beribadah dan hanya mentaati Allah, dan menjauh dari Tâghût:
“Dan sungguhnya Kami telah mengutus rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Tâghût itu", maka di antara umat itu ada orang-orang yang diberi petunjuk oleh Allah dan ada pula di antaranya orang-orang yang telah pasti kesesatan baginya. Maka berjalanlah kamu di muka bumi dan perhatikanlah bagaimana kesudahan orang-orang yang mendustakan.” (QS An Nahl, 16: 36)

Perintah untuk “ijtanibuu” (menjauhi) mempunyai implikasi yang lebih besar daripada mengatakan ‘tidak menyembah (atau mendukung)’. Ini kerana dalam Ushul Fiqih, sebuah perintah untuk ijtanaab (menjauhi) adalah lebih berat daripada sebuah larangan untuk tidak melakukan. Sebagai contoh Allah SWT memerintahkan kita untuk menjauhi arak; jika mendekati arak itu terlarang, memegang sebotol arak adalah lebih terlarang, apalagi meminumnya terus menjadi haram. Sama halnya, Allah telah memerintahkan kita untuk menjauhi dari Tâghût, terlebih lagi menjadi pendokong mereka, sekutu, menteri, atau mufti atau bahkan bergabung dengan tentera atau pemerintah mereka.

Faktanya adalah kufur untuk beribadah, melayani, mentaati atau mengikuti Tâghût manapun, dan siapa saja yang asalnya beriman yang berterusan melakukan demikian akan menjadi murtad keluar dari iman kerana mengengkari pada Ayat Perintah ALLAH pada Al-Qur’aan. Menyembah Tâghût (dengan mentaatinya) juga salah satu karekteristik Yahudi dan Nasrani, mereka mengambil rahib-rahib dan para pendeta mereka sebagai tuhan-tuhan kecil sesampingan Allah dengan mentaati mereka pada saat para pendeta dan juga rahib secara terang-terangan merubah dan melawan wahyu dan hukum yang telah diturunkan oleh Allah SWT kepada mereka.

Allah SWT berfirman:
“Katakanlah: "Apakah akan aku beritakan kepadamu tentang orang-orang yang lebih buruk pembalasannya dari (orang-orang fasik itu) di sisi Allah, yaitu orang-orang yang dikutuki dan dimurkai Allah, di antara mereka (ada) yang dijadikan kera dan babi dan (orang yang) menyembah Tâghût?." Mereka itu lebih buruk tempatnya dan lebih tersesat dari jalan yang tegak lurus.” (QS Al Ma’idah, 5: 60)

‘Umar Bin Khattab berkata: “Tâghût adalah Syaitan.” Kerana setiap Tâghût adalah Syaitan, kita harus selalu ingat dalam pikiran kita bahwa adalah sebuah ke-murtad-an beribadah, menaati atau melayani Tâghût.

Setiap penguasa atau ulama’ yang menghalalkan apa yang diharamkan Allah dan mengharamkan apa yang dihalalkan Allah; mereka itulah Tâghût pengikut Syaitan; selanjutnya, adalah sebuah kemurtadan menolong mereka, bergabung dengan barisan mereka, mempertahankan mereka atau berperang di jalan mereka. Sungguh, hanya kuffar dan Munafiqin yang menolong dan berperang untuk Tâghût.

“Hai orang-orang yang beriman, bersiap siagalah kamu, dan majulah (ke medan pertempuran) berkelompok-kelompok, atau majulah bersama-sama! (71) Dan sesungguhnya di antara kamu ada orang yang sangat berlambat-lambat (ke medan pertempuran). Maka jika kamu ditimpa musibah ia berkata: "Sesungguhnya Tuhan telah menganugerahkan nikmat kepadaku kerana aku tidak ikut berperang bersama mereka”. (72) Dan sungguh jika kamu beroleh karunia (kemenangan) dari Allah, tentulah dia mengatakan seolah-oleh belum pernah ada hubungan kasih sayang antara kamu dengan dia: "Wahai kiranya aku ada bersama-sama mereka, tentu saya mendapat kemenangan yang besar (pula)". (73) Kerana itu hendaklah orang-orang yang menukar kehidupan dunia dengan kehidupan akhirat berperang di jalan Allah. Barangsiapa yang berperang di jalan Allah, lalu gugur atau memperoleh kemenangan maka kelak akan Kami berikan kepadanya pahala yang besar. (74) (QS. 4: 71-74)

Jika seorang Ulama menjadi Tâghût (atau berpihak kepada Tâghût) kita harus menjauh darinya, tidak belajar dengannya atau hadir dalam ceramahnya. Dengan berbuat demikian seseorang benar-benar beribadah kepada Allah dengan memenuhi perintahNya dan menjauh dari Tâghût.

Menunjukkan kebencian kepada Tâghût

Setiap orang beriman harus mendeklarasikan kepada semua tawaaghit kepada musuh-musuh mereka sebagaimana mereka adalah musuh-musuh Allah. Jika seseorang tidak mendeklarasikan bahawa Tâghût itu bathil, tidak menjauhinya dan tidak membencinya, maknanya dia tidak menolak Tâghût dan tidak Islam ia atau anti-Islam ia. Pada dasarnya, jika seseorang memahami bahwa Tâghût adalah musuh mereka, mereka tidak akan pernah bersekutu dengannya atau menjadi penolong dalam rejim kufurnya.

Allah SWT berfirman:
“Sesungguhnya telah ada suri tauladan yang baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia; ketika mereka berkata kepada kaum mereka: "Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dari daripada apa yang kamu sembah sesampingan Allah, kami ingkari (kekafiran)mu dan telah nyata antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja.” (QS Al Mumtahanah, 60: 4)

Para Nabi dan Salihah tidak bertoleransi kepada Ulama yang berada dipintu-pintu penguasa “tyrant” Muslim. Terlebih lagi tidak diperbolehkan berada pada pintu-pintu penguasa murtad yang telah bersekutu dengan tentera Salib dan menolak Syari’at lalu menjulang “Common Law” tajaan agen Salib yang didalangi The Hidden Hand.

Membenci Tâghût

Setelah seseorang mendeklarasikan Tâghût itu bathil, menjauhinya dan mendeklarasikan menjadi salah satu musuh, mereka seharusnya membenci Tâghût. Dalam Islam, tidak ada konsep “cintailah musuhmu”. Faktanya, dilarang untuk mencintai musuh kita dan itu hanyalah kebodohan kalau melakukan demikian. Nabi Ibrahim a.s. dan umatnya yang setia berkta kepada Tâghût:

"Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dari daripada apa yang kamu sembah sesampingan Allah, kami ingkari (kekafiran)mu dan telah nyata antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja.” (QS Al Mumtahanah, 60: 4)

Tidak diperbolehkan untuk menunjukkan kecintaan atau persahabatan kepada Tâghût, atau kepada tentera-tenteranya, penolongnya, pembiayanya, pendukungnya, ulamaknya, menterinya dan pengikutnya. Sebaliknya, seseorang harus beribadah kepada Allah dan membenci/memusuhi mereka.

Mendeklarasikan Bahawa Tâghût Adalah Kafir

Kewajiban selanjutnya dalam menolak Tâghût adalah seseorang harus melakukan takfir kepada Tâghût (Syaitan). Tidaklah mungkin bagi Tâghût (manusia yang mengikut syaitan) bersama-sama berbaik dengan seseorang Muslim sejati kerana Tâghût adalah sesuatu yang minta disembah atau minta ditaati selain atau disampingan Allah dan mereka bersama kesyaitanan mereka menjadi musuh yang nyata.

“...barangsiapa yang ingkar kepada Tâghût dan beriman kepada Allah, maka sesungguhnya ia telah berpegang kepada buhul tali yang amat kuat yang tidak akan putus.” (QS Al Baqarah, 2: 256)

Seseorang yang tidak melakukan Takfir dengan mendeklarasikan kesyaitanan Tâghût lalu ia menjadi kafir (engkar) kepada perintah Allah Ta’ala.
Ini kerana Allah SWT telah mendeklarasikan Syaitan menjadi sebagai musuh yang nyata dalam Al-Qur’aan. Selanjutnya, Allah SWT telah juga mendeklarasikan seseorang yang menyembah Tâghût (dengan memutuskan perkara kepadanya) ikut menjadi Kafir juga:

“Apakah kamu tidak memperhatikan orang-orang yang mengaku dirinya telah beriman kepada apa yang diturunkan kepadamu dan kepada apa yang diturunkan sebelum kamu ? Mereka hendak berhakim kepada Tâghût, padahal mereka telah diperintah mengingkari Tâghût itu. Dan syaitan bermaksud menyesatkan mereka (dengan) penyesatan yang sejauh-jauhnya.” (QS An Nisaa’, 4: 60)

Sejak kewafatan “jasad” Nabi Muhammad sehinggalah ke Saat Ini, telah berlaku gerakan-gerakan Salib samada yang Zahir atau yang Berselindung atau yang Berkonspirasi, yang berterusan lagi menyeluruh untuk mengajak setiap orang beriman menjadi Kafir (engkar kepada perjanjian Al-Qur’aan), Sesat (keluar dari Sirrat-al-Mustaqim) dan Kafir Musyrik (mempersyarikat ALLAH dengan sesuatu yang lain).

Yang Zahir maksudnya dilakukan secara terang-terangan misalnya Siri-siri Perang Salib yang dilancarkan The Vatican and The Queen.

Yang Berselindung maksudnya dilakukan secara senyap-senyap misalnya gerakan memurtadkan umat Islam secara tertutup.

Yang Berkonspirasi maksudnya dengan menggantikan keseluruhan Sistem Islam dengan Sistem Tajaan Salib. Caranya ialah:

Merampas kuasa dari Kekhalifahan Islam atau Kesultanan Islam lalu menggantikan dengan Kerajaan Boneka yang berkepimpinan Tâghût berteraskan Sistem Dajjal.
Tâghût berteraskan Sistem Dajjal ini memerintah sesebuah negara dengan menternak segala bentuk Fitnah Kesesatan samada:

a. Fitnah Kesesatan Ibadah dalam Sistem Pembelajaran dan Sistem Pentadbiran Agama Islam terutamanya dalam bidang hukum dan syariat.
b. Fitnah Kesesatan Kehidupan dalam Sistem Pentadbiran Negara terutama dalam Perlembagaan yang berteraskan Common Law.
c. Fitnah Kesesatan Kehidupan dalam Sistem Politik sesebuah negara terutama dalam memecahbelahkan rakyat dengan isu-isu permusuhan antara beberapa golongan bertelagah. Sistem rekaan manusia berteraskan Syaitan ini menghalang-halangi pula umat Islam dari mengaplikasikan Cara Kehidupan Islam sebagai Ad-Din.

Menolak Tâghût Dengan Hati, Lisan dan Perbuatan

Nabi Muhammad s.a.w bersabda,
“Siapa saja yang mengucapkan tidak ada lain yang hak disembah (diibadahi) melainkan hanya Allah sahaja dan mengingkari semua yang disembah selain Allah SWT sahaja; maka darah dan hartanya terlindungi serta perhitungannya adalah dengan Allah SWT.” (HR. Muslim, Tabarani)

Salah satu inti Tauhid adalah kufur bit Tâghût.
Kufur bit Tâghût datang dari pengingkaran dan itu berarti menolak dan mengingkari semua yang diibadahi selain Allah.

Maka ketika Nabi Muhammad s.a.w bersabda mendeklarasikan keingkarannya itu berarti mendeklarasikan kufur kepada Tâghût.

Adalah perkara yang mudah bagi manusia untuk beribadah kepada Allah SWT, jika kita memerintahkan masyarakat untuk beribadah kepada Allah mereka akan dengan mudah melaksanakannya, tetapi di sisi lain sangat sulit untuk menolak dan mengingkari Tâghût, selanjutnya menjadi perkara yang sangat penting untuk mengetahui bahwa seorang Muslim tidak bisa mempunyai kufur dan iman pada saat yang sama.

Rasulullah SAW bersabda, “Iman dan kufur tidak bisa ada bersamaan dalam hati seseorang.” (Silsalat Us Sahiha Syekh Al Bani No 1050)

Pada masalah ini seseorang mungkin bertanya, sekarang kita mengetahui apa itu Tâghût, terus bagaimana kita ambil bahagian dalam kufur bit Tâghût?

Sebagaimana kita mengatakan iman adalah di dalam hati, lisan dan perbuatan, sama halnya kita harus ambil bahagian dalam kufur bit Tâghût dengan hati, lisan dan perbuatan.
Kufur Bit Tâghût dengan hati

Mengingkari dengan hati adalah membenci dan memusuhi Tâghût, tergantung, apakah bisa mempunyai kemampuan secara fizik atau tidak, kerana kegagalan menolak Tâghût dengan hati menunjukkan hilangnya iman dari hati.
Rasulullah SAW bersabda, “Tidak ada sisa iman di luar ini.” (HR. Bukhari dan Ibnu Majah)

Ini menggambarkan hati itu tidak bisa ditekan dengan paksaan, maka jika kita tidak membencinya dalam hati maka hukum keterbalikannya adalah bahwa kita senang dengannya.

Allah berfirman secara jelas:
“Dan sungguhnya Kami telah mengutus rasul pada tiap-tiap umat (untuk menyerukan): "Sembahlah Allah (saja), dan jauhilah Tâghût…” (QS An Nahl, 16: 36)

Kufur Bit Tâghût dengan lisan

Kita harus kufur bit Tâghût dengan lidah di depan pemimpin Tâghût, menjelaskannya, memperingati orang-orang dari mereka. Kita berada pada Millat Ibrahim a.s. dan siapa saja yang tidak mengikuti Millat Ibrahim a.s. menjadi tidak bererti dan membodohi dirinya sendiri. Millat-ul-Ibrahim ialah berbicara kepada orang-orang secara terang-terangan.

Allah SWT berfirman,
“Sesungguhnya telah ada suri tauladan yang baik bagimu pada Ibrahim dan orang-orang yang bersama dengan dia; ketika mereka berkata kepada kaum mereka: "Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dari daripada apa yang kamu sembah selain Allah, kami ingkari (kekafiran)mu dan telah nyata antara kami dan kamu permusuhan dan kebencian buat selama-lamanya sampai kamu beriman kepada Allah saja…” (QS Al Mumtahanah, 60 : 4)

Rasulullah s.a.w. bersabda:
“Salah satu dan sebaik-baik bentuk Jihad adalah menyampaikan kebenaran dihadapan penguasa zalim.” (HR. Ahmad dan Ibnu Majah)
Rasulullah s.a.w. bersabda :
“Jika aku mengarahkan kalian melakukan sesuatu, maka lakukanlah sepenuh upaya kalian.” (HR. Bukhari dan Muslim)

Kufur Bit Tâghût Dengan Perbuatan

Jika seseorang mengatakan dia melakukan Kufur Bit Tâghût cuma dengan hati dan lisan, tidak bererti besar kerana dia harus datang dari hati, dilafaz secara lisan dan dibuktikan dengan perbuatan. Kufur bit Tâghût dalam perbuatan bererti memerangi mereka dan tidak bersekutu juga mendukung mereka. Allah SWT berfirman,
“…perangilah pemimpin-pemimpin orang-orang kafir itu…” (QS. At-Taubah, 9: 12)
“Dan perangilah mereka itu, sehingga tidak ada fitnah lagi dan (sehingga) ketaatan itu hanya semata-mata untuk Allah…” (QS. Al-Baqarah, 2: 193)

Kesimpulan

Dengan demikian, penting bagi kita umat Islam untuk memahami sejarah bermulanya dari matlamat Peperangan Salib dan sentiasalah kita bertahan di bawah Tawhid Yang Kukuh. Bagaimanakah caranya menolak Tâghût? Caranya dengan mengerti Kunci Kalimah Tawhid, untuk selamat dari neraka dan menuju keridaan Allah SWT.

Iman kita kepada Allah masih lemah di sisi Allah SWT sehinggala kita menolak serta kufur kepada Tâghût dengan hati, lisan dan perbuatan. Wa Allahu ’alam bis Sawab!

ALLAHU AKBARU...ALLAHU AKBARU...ALLAHU AKBARU...WA LILLAHI-IL-HAMD!

3 ulasan:

  1. Ιn a later cοmment, I wіll explain some of the rеaѕoning behind ouг chοiсеs.
    Goоd info heгe. I alwаys enjoy peruѕing yоuг blog posts.
    I've learned a lot from them.
    Visit my blog post ... heel lifts

    BalasPadam
  2. Ιn a mοrе detailеd commеnt, І will ԁiscus some of the гeasoning behind our сhoiсes.

    Quality info herе. Ι really еnϳοy ρerusing your blog.
    I've learned a vast amount from them.
    Also visit my page :: increase my height

    BalasPadam
  3. Greetings, I dο believe your web site could bе havіng web broωѕer comρatibilіty issues.
    Wheneveг I lοoκ at your blog in Ѕafari, it lоοκѕ fine however,
    іf opening in Internet Еxploгеr, it's got some overlapping issues. I merely wanted to give you a quick heads up! Apart from that, fantastic website!
    Check out my web-site ... Height insoles

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Translate